Efterfrågestyrning för minskad trängsel i stadstrafiken från resenärsgrupper
Projektnamn: Efterfrågestyrning för minskad trängsel i stadstrafiken från resenärsgruppe
Projektledare: Erik Jenelius, Transportplannering
Deltagande parter: Anastasios Skoufas (KTH). Wilco Burghout (KTH), Oded Cats (KTH), Jörgen Frohm (Trafikverket), Jeffery Archer (Trafikverket) och Isak Rubensson (Region Stockholm)
Projektperiod: December 2024- Juni 2027
Finansiering: Trafikverket
För att kunna hantera efterfrågan på resor och tillhandahålla transporttjänster på ett effektivt sätt är det viktigt att förstå specifika passagerargruppers resmönster och trängselbidrag. Det finns dock lite kunskap om hur olika passagerargrupper bidrar till trafikstockningar och trängsel. En passagerargrupp med en relativt outforskad effekt på transportsystemet är turister. Passagerargrupper med tillfälliga resmönster, t.ex. deltagare i planerade särskilda evenemang, kan också bidra till överbelastning i olika transportslag.
Projektets primära syften är att med en datadriven analysmetod:
1) Förbättra kunskapen om hur resenärsgrupper med säsongsmässiga mönster (stadsturister) eller tillfälliga mönster (deltagare i särskilda evenemang som konserter, festivaler, konferenser och sportmatcher) använder transportsystemet, med tonvikt på kollektivtrafiken.
2) Förbättra kunskapen om de nätverksövergripande (inklusive kollektivtrafik, vägtrafik och mikromobilitet) konsekvenserna i form av kapacitetsutnyttjande och trängsel av dessa gruppers resande.
3) Föreslå och utvärdera relevanta strategier för efterfrågestyrning. Olika strategier för efterfrågestyrning kan bidra till att minska den totala trängseln och därmed förbättra den effektiva transportplaneringen.