Till innehåll på sidan
Till KTH:s startsida

Robusta semi-styva tidtabeller under dynamisk och osäker efterfrågan (ROSSO)

Förseningar i tågtrafiken leder till minskad efterfrågan och samhällsekonomiska kostnader. Ett sätt att förbättra punktligheten, och på så vis öka resefterfrågan, är att göra tidtabellen mer robust. Det kan dock innebära något längre restider än idag vilket i sin tur kan ha negativ inverkan på resefterfrågan och därmed även samhällsnyttan. De metoder som existerar i litteraturen för robust tidtabelläggning är heller inte helt tillämpbara för svenska förhållanden, vilket utgör ett praktiskt hinder, då de antar att trafiken antingen är periodisk eller icke-periodisk.

Det här projektet har därför två huvudsakliga målsättningar. Det första målet är att formulera en modell för robust tidtabellsläggning av semi-styva tidtabeller (tidtabeller med både periodisk, nästan periodisk, och icke-periodisk trafik). Det andra målet är att formulera en modell för att beräkna samhällsnyttan av att förbättra tidtabellers robusthet där särskilt kostnaden av längre restider ställs mot nyttan av bättre punktlighet.

Projektnamn: Robusta semi-styva tidtabeller under dynamisk och osäker efterfrågan (ROSSO)
Projektledare: Johan Högdahl Transport planning
Deltagande universitet: Trafikverket
Projektperiod: Februari 2024- Juni 2025
Finansiering: Trafikverket 

Innehållsansvarig:admin@byv.kth.se
Tillhör: Institutionen för byggvetenskap
Senast ändrad: 2024-10-03