Till innehåll på sidan
Till KTH:s startsida

Personalized proactive provision of travel informati on in public transport

Projektnamn: Personalized proacti ve provision of travel informati on in public transport, FoUI-992077
Projektledare: Matej Cebecauer, Transportplanering
Delaktiga partners: Oded Cats, Zhenliang Ma, Michelle Toinette van Ardenne
Projektperiod: 2024- 2025
Finansiär: Region Stockholm

Befolkningen i Stockholmsregionen beräknas uppgå ti ll 3,4 miljoner år 2050, vilket är en ökning med 50% jämfört meddagens 2,4 miljoner. Den snabba befolkningsti llväxten kommer att leda till ökad trafikstockning och trängsel i kollektivtrafiken. Den stora efterfrågan på resor orsakar redan buller, föroreningar, trängsel och stress för resenärer och människor som bor i storstadsområden. De traditionella åtgärderna för att minska trängsel ombord kräver
betydande investeringar för att öka kollektivtrafikens turtäthet och kapacitet. Projektets övergripande motivation är att bidra till ett hållbart, robust, attraktivt, tillförlitligt och effektivt kollektivtrafiksystem i Stockholmsregionen. För att göra dett a utforskar projektet kostnadseffektiva metoder baserade på datadriven personalisering och proaktivinformationsförsörjning. Rätt information riktad till rätt målgrupp kan ha stor inverkan på systemets prestanda och passagerarnas nöjdhet. Det finns en enorm potential i att jämna ut den eft erfrågetopp som orsakar trängsel. Trängsel,förseningar och avvikelser är de högst prioriterade problemen som identifierats av Trafikförvaltningen. En detaljerad longitudinell databas för biljett validering kommer att användas för datadriven personalisering och synteti ska simuleringsexperiment för att utvärdera potentialen för datadriven personalisering, implementerad via analys och artificiell intelligens (AI), för att öka resenärernas nöjdhet och minska trängsel och negati va effekter av störningar.

Innehållsansvarig:admin@byv.kth.se
Tillhör: Institutionen för byggvetenskap
Senast ändrad: 2024-10-10